A minap eszembe jutott, hogy az egyik leggyakoribb, chronograph automata szerkezet szervizét még én magam nem is publikáltam. Vásároltam magamnak egy Meister Anker Chronot, ezzel a werkkel szerelve, jól árasítva, mert az óra hibásként lett meghirdetve, nem működő chronograph résszel. Ezen fogom most bemutatni a szerkezet szervizelését.
A tok eléggé viharvert, és az üveg is cserére fog majd szorulni, szegénykém kiszolgálta az árát, mindennapos használatban lehetett. A szerkezetet alaposabban megnézve, már látni is, hogy nagy hibája nem lehet. Egyrészt a stopper indítókar végén található rugó mellé akadt, másrészt a himba valahogy túlfordult, és összeakadt a nullázókar sarkával. Ha szerencsém van, ezeket az alkatrészeket a helyére rakva jó is lesz a chrono rész is. Pirossal bekarikáztam a problémás részeket:
A megszokott munkamódszeremhez híven, mint mindig, most is még a tokban leveszem a rotort. Elég sokat kitakar a werkből, levéve sokkal több minden elénk tárul:
Most már a felhúzó tengely és a szerkezetrögzítő csavarok eltávolítását követően kivehető a szerkezet a tokból. A számlap egész szép állapotban megmaradt:
A mutatók eltávolítása után, az ETA-ra jellemző számlapláb rögzítő fülek kihajtásával távolítható el a számlap. Kicsit el van rejtve, a csapágylemez oldalába mart résbe benyúlva nyithatóak ki a rögzítő fülek:
A számlapot eltávolítva elénk tárul az excentrikus naptárrész. A napokat jelző tárcsa a megszokottól eltérően nem a középpontban van, hanem attól eltolva jobbra, a dátumablak irányába:
A szendvicspanel rendszerű naptárrész alatt találhatóak a léptető kerekek, az óragyűjtő kerék az órakerékkel és a negyedes kerékkel együtt:
Ezeket levéve marad egy kerekünk fent a csapágylemezen, amelyet nem lehet csipesszel lekapni, ehhez célszerszám szükséges. A mutatólevevő pálcák erre pont tökéletesek. A fényképen csak félig tudom bemutatni, mivel az egyik kezemben a kamera volt, de képzeljük el pont vele szemben a másik levevő pálcikát:
Ezután áttérhetünk a szerkezet túloldalára, és megkezdődhet a chronograph rész lebontása. Először a nullázó kar nyomórugóját kell kiakasztani, különben szétszáll az egész a felső híd levételekor :
Utána az automatika kilincsrugóját illik eltávolítani, egyszerűen csak belenyúlunk csipesszel a kiálló rugó hurkába, és kihúzzuk.
Ezután már különösebb tragédia nélkül szétbontható a szerkezet. Eltávolítható a kapcsolókar, a nullázókar, a szívtárcsa a másodperckerékkel, a fékezőkar, a percgyűjtő kereke, az automatika kerekei, stb. Van egy hosszúkás kapcsoló fogaskerék tengely is a szívtárcsa mellett, azt érdemes megfigyelni, milyen pozícióban volt beépítve, mert nem szimmetrikus:
Ugyan ez igaz a stopperkarok nyomórugójára, amely szintén nem szimmetrikus, tanácsos ezt is megjegyezni, milyen pozícióban is volt beépítve:
Az alábbi képen látható az alsó óraszámláló vezérlő karja, ez is ki volt fordulva a himbakerékből:
Így néz ki a lecsupaszított alapwerk, a nullázókar nyomókarja az szegecselve van a csapágylemezre, ne próbáljuk meg eltávolítani, roncsolásmentesen nem fog sikerülni:
A csapágylemezt levéve felsejlik előttünk a hagyományos felépítésű kerékrendszer, és a másodpercstop lemezkéje:
Szétborult hát a szerkezet, már csak a felhúzó-mutatóállító részt kell szétszedni, és mehet a mosóba:
Amíg az ELMA óramosó suvickolja az alkatrészeket, a tokot veszem kezelésbe. Adok egy kis törődést a nyomógomboknak is, szerencsére még nincsenek berohadva, így adok nekik egy alapos tisztítást, és zsírozva rakom össze:
A tok is kap egy kis polírt, valamint egy új szélvédőt is. Közben elkészült a mosás is, mehet az összeszerelés a szétszerelés ellentétes sorrendjében:
Miután az ütésbiztosítás is kibontásra került, majd tisztításra, beolajozásra, összeszerelésre, beszabályozom az alap werket:
Minimális állítás után egész jó képet mutat. Folytatódhat az összeszerelés:
És végül a naptárrész, számlap, mutatószett, s mehet a kissé gatyába rázott tokba. Az eredmény saját használatra megfelel, szerencsére jól jártam, a hibásként hirdetett órára nem kellett többet költenem. Most már majdnem régi fényében ragyog:
Köszönöm a figyelmet!
Dzsana
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése